انواع ماسک

مزایا و معایب ماسک
چرا باید ماسک زد
در زمان شیوع بیماری واگیردار کرونا یکی از وسیله های دفاعی ما در برابر این ویروس کشنده ماسک است تا از انتقال این ویروس به دیگران در صورت ناقل بودن خودداری کنیم و همچنین وسیله ای برای این که در صورت سالم بودن فرد ویروس وارد ریه های وی نشود .
با این وجود زدن ماسک برای برخی افراد بسیار دشوار است به طور مثال قانع کردن کودکان برای عادت به ماسک زدن برای مادران کار بسیار دشواری است و همچنین برای افراد مسن مخصوصا اگر تنگی نفس هم داشته باشند بسیار زدن مایک کار سختی می باشد ولی متاسفانه با شرایط کنونی همه ما ملزم به رعایت پرتکل های بهداشتی به خصوص زدن ماسک هستیم ولی باید توجه کرد که برای مبارزه با این ویروس تنها زدن ماسک افاقه نمیکند بلکه رعایت مواردی چون شستن مرتب دستها و فاصله گذاری اجتماعی و دیگر موازین بهداشتی نیز ضروریست . البته بهتر است که همه ما از انواع و نحوه صحیح استفاده از ماسک و مزایا و معایب ماسک زدن اطلاعاتی داشته باشیم .
انواع ماسک
ماسکهای بهداشتی موجود در بازار به دو دسته تقسیم میشوند ماسکهای پزشکی و ماسک های غیر پزشکی که ماسک های پارچه ای هستند .
ماسک های غیر پزشکی در زمانی توصیه میشود به افراد که علائمی ندارند از بیماری و در منطقه ای هستند که بیماری شیوع بسیار دارد .
ماسک های پزشکی که به دلیل شیوع این بیماری در همه کشور ها با کمبود آن مواجه هستیم تنها در زمانی که فرد دچار این بیماری می شود و یا فردی که از یک فرد مبتلا مراقبت میکند توصیه میشود همچنین برای افراد مسن بالای 60 سال و افراد ضعیف تر نیز توصیه میشود که از این ماسک ها استفاده کنند.

انواع ماسک

مزایا و معایب ماسک
با این وجود باید همه ما از مزایا و معایب ماسک هایی که استفاده میکنیم اطلاعات کافی را داشته باشیم. ما در اینجا به این موضوع می پردازیم:
مزایای ماسک
پیشتر گفتیم که ماسک ها نوعی وسیله پوششی هستند که در زمان شیوع بیماریهای واگیردار و یا برای جلوگیری از ورود ذرات معلق در هوا به درون دستگاه تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرند . با وجود آلودگی هایی که منجر به تولید ذرات مضر زیادی در هوا شده اند استفاده از ماسک های فیلتردار باعث می شود از بسیاری از بیماری ها و سرطانها جلوگیری کند ، همچنین در زمینه جلوگیری از ویروسهای واگیردار بسیار اهمیت دارد . با این وجود می توان گفت زدن ماسک بدن انسان را مقاوم تر میکند و یک سپر ایمنی در برابر برخی عوامل بیماری زاست که از راه تنفس وارد بدن میشوند . این روزها تنوع ماسک ها بسیار زیاد شده است و برای هر کس این سوال ممکن است پیش بیاید که مزایا و معایب ماسک چیست ؟ انواع ماسک ها به طور کلی می توان گفت که هر کدام برای اشخاص معینی قابل استفاده است . شیلدهای بهداشتی هم که این روزها برای مقابله با ویروس استفاده می شوند به دلیل پوشش بیشتر قسمت های صورت از ورود بسیاری از ضرات به داخل دستگاه تنفسی جلوگیری میکند با این وجود بهتر است به همراه ماسک استفاده شود .

معایب ماسک
استفاده از ماسک دارای مزایای بسیاری می باشد اما برای برخی از مردم این سوال در ذهن به وجود می آید که آیا استفاده طولانی مدت از ماسک نیز خطراتی رو در پیش دارد ؟

انواع ماسک 2

مزایا و معایب ماسک
به گفته برخی متخصصان در پاسخ به این سوال که استفاده طولانی مدت از ماسک ها موجب کاهش اکسیژن خون میشود گفته که این امر در استفاده از ماسک های مختلف متفاوت می باشد و ممکن است در زمان استفاده طولانی از ماسک ، درصدی کاهش سطح اکسیژن خون مشاهده گردد اما اکسیژن باز هم در حد نرمال خواهد بود و منجر به خارج شدن سطح اکسیژن از حد نرمال خون نمی‌گردد.
استفاده طولانی مدت از ماسک و موضوع کاهش اکسیژن سطح خون مانند یک فردی است که بیماری دیابت ندارد و غذایی شیرین می خورد و قند خونش افزایش می یابد. در واقع می توان گفت که قند خون او مانند فرد دیابتی افزایش شدید پیدا نخواهد کرد و همچنان نرمال خواهد بود . در موضوع کرونا و استفاده از ماسک هم همین مساله صادق است و همان طور که گفته شد با توجه به انواع ماسک ها و مدت زمان استفاده از آنها ، در هر فردی تفاوت دارد. البته در جاهایی که فردی از ماسک‌های صنعتی و یا از ماسک‌های خاص استفاده می‌کند، برای استفاده از آن ماسک زمان تعیین می‌شود به عنوان مثال تاکید می کنند که پس از 90 دقیقه یا 120 دقیقه استفاده از آن ماسک ، آن را از روی صورت خود کنار بزند و 10 الی 15 دقیقه در فضای باز نفس بکشد تا منجر به کاهش سطح اکسیژن خون وی نگردد و بعد از آن می تواند دوباره ماسک را به صورت خود بزند .

مزایا و معایب ماسک
در کودکان زیر دوسال که ضعیف تر هستند استفاده طولانی مدت از ماسک منجر به کاهش اکسیژن خون میگردد که خطراتی را در پیش خواهد داشت همچنین در استفاده از ماسک برای افراد نیز توصیه میشود در هنگام استفاده از ماسک تایم استراحتی برای تنفس در هوای آزاد به خود اختصاص دهند تا مشکلی پیش نیاید یعنی در استفاده طولانی از ماسک آن را از روی صورت بردارند و بعد از چند دقیقه تنفس دوباره به صورت خود بزنند .در رابطه با مزایا و معایب ماسک باید گفت که مزایای آن بیشتر از معایب آن می باشد پس با رعایت نکات مهم بهتر است به نحوه ی صحیح از ماسک ها استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *